Vierailu Kotikunnakseen 2.5.2012

Kuvia

Keskiviikkona 2.5.2012 Naisyhdistys oli kutsunut Turun Työväen Yhdistyksen jasenyhdistykset vierailulle Kotikunnakseen. Vapun innoittamana kaikista viidestä yhdistyksestä saapui yhteensä 27 kuulijaa ja tupa tuli täyteen. Kotikunnaksen puolesta emännän virkaa hoiti toiminnanjohtaja Pilvi Heiskanen.

Kotikunnas on perustettu jo vuonna 1949 ja se tarjoaa osallistavaa asiakaslähtöistä asumispalvelua vanhuksille. Oma koti on ykkösvaihtoehto asumisessa vanhuksille, mutta sille on oltava vaihtoehto. Turussa työstetään vanhuspalveluihinkin palveluseteleitä. Pilvin mielestä palvelusetelit voivat heikentää vähävaraisten vanhusten oikeuksia laadukkaisiin vanhuspalveluihin.

Suurimman haasteen vanhuspalveluiden ylläpitämisessä tulevaisuudessa tulee olemaan osaavan työvoiman saaminen. Kotikunnas tarjoaa miellyttävän työntekijöistään välittävän ympäristön työskentelylle, joten hyvän työntekijän löydyttyä haasteena ei ole hänen pitäminen työssään. Pieneltä osalta työvoiman puutetta helpottaisi alan koulutuksen saaneiden maahanmuuttajien muuntokoulutus suomalaiseen työelämään. Myös alan suosiota opiskelijoiden keskuudessa tulee parantaa. Nykyisellä kehityksellä muutaman vuoden päästä vanhuspalveluala tulee kamppailemaan työntekijöistä.

Kuvassa näkyy Naisyhdistyksen Ompelukerhon kevään tuotoksia; isoäidin neliöistä virkattu viltti. Viltin toimitti yhdistyksen pj Hanna-Mari Mäkelä (vasemmalla) ja vastaanottajana Kotikunnaksen puolesta toimi toiminnanjohtaja Pilvi Heiskanen.

Lämmin kiitos kaikille osallistujille. Naisyhdistys jää innolla odottamaan TTY:n yhdistysten yhteistyön jatkoa.

Kirjoittanut: Nelli Baran