Toimintakertomus vuodelta 2015

Yleistä:

naisyhdistys_esitekuva

Naisyhdistys jatkoi toimeliaana myös vuonna 2015. Vuotta kirjoivat eduskuntavaalit, joiden järjestämiseen paikkakunnalla myös yhdistyksemme jäsenet osallistuivat. Naisyhdistyksen jäsenet olivat aktiivisia omilla vastuu- ja luottamustoimialueillaan. Yhdistyksen taloudellinen tilanne on vakaa. Yhdistys jatkoi kuluneena vuonna pohdintoja siitä, minkälaiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ottaisimme osaa, jotta se vaikuttaisi lähimpiin perinteisiin kohderyhmiimme naisiin, lapsiin ja ikäihmisiin. Toiminnassa on nähtävissä kaksi erilaista ulottuvuutta, jotka kuitenkin kietoutuvat toisiinsa; poliittinen vaikuttaminen ja eettinen vapaaehtoistoiminta em. kohderyhmien puitteissa.

Vuonna 2015 jatkui edelleen Naisyhdistyksen historian teko. Yhdistyksemme jäsenet osallistuivat vanhojen lehtileikkeiden lukemiseen kirjastossa. Tätä koordinoi Merja Roos. Lukemiseen osallistuivat myös Jutta Valkama ja Sirpa Nypelö. Yhdistyksemme esite valmistui kevään aikana Sirpa Nypelön toimesta. Emme kuitenkaan pystyneet tätä täysin hyödyntämään vielä. Jatkamme jäsenhankintaa vuonna 2016.

Lopuksi yhteenvetona:

Vuosi 2015 jää mieliin maan hallituksen määräilevänä ja toisaalta haparoivana aikana mm. pakkolait, yhteiskuntasopimus, valtionvarainministerin 10 % – 90 % epäselvyys esimerkkinä. Maailman tilanne on epävakaa, Lähi-Idässä soditaan mikä on aiheuttanut ennennäkemättömän sotapakolaisten saapumisen Euroopan maihin ja myös Suomeen.

Tätä kirjoitettaessa hallitus ja ay liikkeet ovat saavuttaneet alustavan yhteiskuntasopimuksen, joka lisää työntekijöiden kokonaisverotaakkaa siirtämällä työntekijämaksuja palkansaajapuolelle. Suomi on elänyt kuluneet vuodet kotimaisen kulutuksen voimin, nyt on hallituksen SSS vuoro näyttää miten uusia työpaikkoja ja sitä myöten verokertymää valtion kassaan kasvatetaan.

Tuleva vuosi 2016 on vaaleista vapaa ja samalla yhdistyksemme juhlavuosi. Lisäksi keväällä 2015 hyväksyimme yhdistyksen uudet säännöt, joiden mukaan yhdistyksemme johtokunnan jäsenen toimikausi on kaksi vuotta. Kuitenkin niin, että puolet johtokunnan jäsenistä on aina erovuorossa.

yhdistyksen johtokuntaa

Johtokunta kiittää jäsenistöä aktiivisesta vuodesta ja toivottaa kaikille hyvää tulevaa juhlavuotta 2016.

Johtokunta

Turun Sos. dem. Naisyhdistys