Nelli Baran: Terveyskeskusmaksut kuopattava

Blogit

Vuonna 1903 Forssan kokouksessa julistettu Suomen Työväenpuolueen sittemmin Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen poliittinen ohjelma oli voimassa 49 vuoden ajan. Yksi julistuksen vaade oli: “Terveydenhoito valtion ja kuntain asiaksi. Maksuton lääkärinapu ja lääkkeet sekä synnytysapu. Maksuton hautaus.”

Osa tästä toteutui 80-luvulla, jolloin terveyskeskusmaksu poistettiin. Vuonna 1993 Esko Ahon porvarihallitus päätti poistaa oikeuden maksuttomaan terveydenhuoltoon. Toimenpiteen mahdolliset riskit arvioitiin. Kaikesta huolimatta pieni rahallinen etu jyräsi kansanterveydellisen edun.

Terveyskeskusmaksuista kertyy tuloja noin 4 miljoonaa euroa vuodessa. Bruttokertymänä tämä vastaa alle prosentin todellisista kustannuksista. Terveyskeskusten käyntimaksuista hyötyvät eniten perintätoimistot. Terveyskeskuspalveluita käyttävät eniten lapset, työttömät ja vanhukset, kun taas 2,3 miljoonaa työssäkäyvää kansalaista on oikeutettu ilmaiseen työterveydenhuoltoon. Terveyskeskusmaksu rasittaa siten eniten juuri kaikista köyhimpiä. Pienituloiselle nykyinen maksu, 13€, on iso summa.

Terveyskeskusmaksuilla on huonot ohjausvaikutukset. Maksut ovat osa syy siihen, että hoito tavoittaa liian usein liian myöhään. Perusterveydenhuollolla estettävissä oleva kuolleisuus on lisääntynyt vähätuloisten keskuudessa, kun taasen se on vähentynyt muissa ryhmissä. Tuloerojen kasvun myötä myös terveyserot jatkavat kasvuaan.

On vuosi 2012 ja nyt on aika nostaa Forssan ohjelman vaade maksuttomasta ja yhtäläisestä terveydenhuollosta esiin. On aika vaatia oikeudenmukaisuutta niille, joiden ääntä turhan harvoin kuullaan. Tasa-arvoinen oikeus terveyteen on oltava jälleen yksi hyvinvointivaltiomme peruskiviä. Martin Luther Kingin sanoin ”Meillä on unelma”, unelma terveemmästä huomisesta.

Nelli Baran

Kirjoittaja on ehdolla numerolla 189 Turun kaupunginvaltuustoon