Matka eduskuntataloon 3.4.2014

Kuvia

eduskuntatalo

Keväisenä huhtikuun päivänä naisyhdistyksen jäseniä suuntasi matkansa kohti Suomen eduskuntaa Helsinkiin. Matkan kohokohta oli eduskuntataloon tutustuminen ja kyselytunnille osallistuminen, joskin vain kuuntelijana eduskunnan lehterillä.

Matkalle lähdettiin Turusta bussilla puolenpäivän aikaan ja Helsinkiin saavuttuamme nautimme lounaan Hakaniemen historiallisessa ravintolassa, Paasitornissa. Ruokailun jälkeen kiirehdimme eduskuntatalolle täsmällisen aikataulun mukaan. Arkadianmäellä meitä odotti sisäänpääsyn turvatarkastus ja vastaanottava opas. Hänen johdattelemana astelimme lehterille omille paikoillemme. Saimme pikaisen opastuksen tulevan kyselytunnin kulkuun ja kansan edustajistoon.

Kyselytunnin aluksi oli mielenkiintoista ’bongata’ julkkisedustajia heidän täyttäessään istuntosalin. Kaikki ministeritkin näkyivät saapuneen paikoilleen. Oppaan esittelyn mukaan salissa on tarkasti määrätyt istumapaikat kullekin edustajalle.

Kyselytunnin aloitti ajankohtainen keskustelu polttoaineverosta. Erityisavustajat ja ministerien salkkujen jako askarrutti edustajistoa. Keskustelua käytiin myös Ukrainan tilanteesta, Venäjän kauppasuhteista ja EU-talouspakotteista kuten kehysriihen kasvupaketista, työllisyydestä ja yrittämisestä. Mainittiin Suomen työttömyystilanne; 320.000 työtöntä.

Kyselytunnin jälkeen opas esitteli meille eduskuntataloa ja kertoi sen historiasta kuten nykyisyydestäkin. Kierroksen päätteeksi Ilkka Kantola kutsui ryhmämme iltapäiväkahville SDP:n edustustilaan. Hän käsitteli puheessaan mm. maamme velkaantumista, verotuksen kiristymistä, työllisyyshankkeita, Ukrainan tilannetta ja sote-periaateratkaisuja.

Kaikki kuulemamme synnytti monimuotoista keskustelua ja ajatuksia vielä pitkälle kotimatkan varrellekin. Kiitos Ilkalle kutsusta eduskuntaan! Matka oli antoisa ja mielenkiintoinen.

Muistion kirjoitti: Sirpa Nypelö, naisyhdistyksen jäsen

WP_20140403_010