Kuntavaaliehdokkaamme Nina Kallio esittäytyy

Blogit

1) Nimi: Nina Kallio, 50 vuotta

2) Ammatti: Terveydenhoitaja, sairaanhoitaja YAMK. 17 vuoden ajan ollut tehosairaanhoitaja.

3) Kuka olen?

Työskentelen sairaanhoitajana Turun yliopistollisen keskussairaalan aikuisten teho-osastolla. Olen työskennellyt nykyisessä työssäni 17 vuotta. Viimeiset viisi vuotta myös hoitotyön esimiehenä. Aiemmin olen toiminut sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan tehtävissä Uudessa-Seelannissa, Englannissa ja USA:ssa, yhteensä yli viisi vuotta. Tämän lisäksi olen työskennellyt Varsinais-Suomessa, lähinnä Salossa terveydenhuollon eri yksiköissä, vanhustenhuollossa, mielenterveyspotilaiden parissa sekä erikoissairaanhoidon eri yksiköissä.

Palkkatyöni lisäksi koulutan ja opetan muita sairaanhoidossa työskenteleviä; opettaminen tapahtuu luennoilla sekä alan oppilaitoksissa. Kirjoitan myös artikkeleita oman ammattialani julkaisuihin ja osallistun ammattioppaiden tekemiseen.

Perheeseeni kuuluu avopuoliso, teini-ikäinen tytär sekä maatiaiskissa. Harrastan liikuntaa eri muodoissa, hyötyliikuntaa työmatkojen yhteydessä pyöräillen tai sauvoen. Tämän lisäksi käytän kaupungin tarjoamia kuntosalipalveluita, lähinnä Varissuon jäähallin kuntosalia. Luen mielelläni kaikenlaista kirjallisuutta, dekkareita ehkä mieluiten. Matkailen mielelläni ja harrastan asioita yhdessä tyttäreni kanssa kuten laskettelu, uinti, sienestäminen jne. Tulevaisuudeltani toivon mielekästä tekemistä ja uusia haasteita, terveyttä ja hyvinvointia.

4) Lautakunnista minua kiinnostavat eniten:

Terveydenedistämiseen liittyvät asiat, tarkastuslautakunta sekä rakentaminen ja asunalueiden huolto ja kaavoitus. Nuorisotyö.

5) Visioni kunnallispolitiikan saralla:

Kunnallispolitiikassa pyrkisin tarkastelemaan hallintoa ja jäykkää päätöksentekoa.  Kaupungin päätöksenteko tulee kohdistua tasa-arvoisesti kaikkiin kaupungin asukkaisiin, oli hän sitten lapsi, vanhus, työikäinen, vammainen, perhe jne. Kaupungin varojen säästöpäätökset tulee tehdä ajatellen kaupungin asukkaihin kohdistuvia pitkäaikaisvaikutuksia. Tulisi korostaa ihmisten omaa vastuuta hyvinvoinnistaan, mutta samalla tulisi olla ratkaisumallit ja voimavarat mikäli apua tarvitaan. Tämän lisäksi ennaltaehkäisyä kaikkiin hyvinvoinnin uhkiin tulisi korostaa ja tämän päämäärän eteen työskennellä. Haittojen korjaaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin niiden ennaltaehkäisy.

Hallinnon tulisi työskennellä myös enemmän yhteistyössä ja keksiä ratkaisuja ennakkoluulottomasti ja eri hallinnonalojen osaamista hyödyntäen ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Maahanmuuttajien asemaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota erilaisin keinoin; työllistymistä tulisi tukea edelleen voimakkaammin kehittämällä esimerkiksi oppisopimusjärjestelmää. Turussa nyt olevia maahanmuuttajaperheitä tulisi kiinteyttää enemmän yhteisön aktiivisiksi jäseniksi esimerkiksi koulujen ja peruspalvelujen toimien avulla.  Tulisi myös pohtia Turun valmiuksia vastaanottaa nykyisillä voimavaroilla uusia maahanmuuttajia. Syrjäytymistä yhteiskunnasta tulisi kaikin keinoin torjua.